2

Kommunicera
och bygg
relationer

Du vet ditt varför och känner till dina utmaningar kopplade till en digital närvaro. Nästa steg är att nå ut till de följare och den publik som du vill nischa dig mot, som uppskattar dig och det du gör. Det är dags att bygga relationer, paketera och kommunicera och här checkar vi av de viktigaste stegen.

Paketering & kommunikation

Det du gör och det du står för kommuniceras på många olika plan som t.ex. i bilder, texter, marknadsföringsmaterial, tjänster och produktioner. Du behöver kommunicera konsekvent och strategiskt för att du och din verksamhet ska upplevas som trovärdig och professionell. Här kommer en lista med några saker att tänka igenom:

1

Första intrycket betyder allt, så optimera din profil i sociala medier och digitala kanaler.

  • Ha en bild på dig själv så att dina följare/din publik känner sig inbjudna och välkomna.
  • Berätta om dig på ett sånt sätt att det framkommer vad du gör, vad du kan och erbjuder och därmed varför man ska följa dig.
  • Sätt ut dina kontaktuppgifter så det är enkelt att nå dig.

2

Det du kommunicerar och förmedlar i dina bilder och din grafiska profil förstärker din digitala profil. Visa det som är unikt med dig. Fundera över vad din visuella kommunikation består av och hur den ser ut.

  • Vad kommunicerar du genom din grafiska profil som t.ex. logo, typsnitt, färger, tryckmaterial och hemsida?
  • Vad vill du berätta med dina bilder? Vad händer i bilderna? Vilken känsla vill du förmedla?
  • På vilket sätt återspeglas din profil, din expertis eller ditt intresse i det rumsliga, t.ex. i scenografin, färgsättning samt kläd- och materialval?

3

Vad du säger, hur du säger det, till vem och varför spelar roll. Hitta din egen röst, din tone-of-voice. Fundera över ditt budskap och vad du kommunicerar med dina ord och texter.

  • Vilken ton använder du dig av i dina texter och berättelser? Vilka känslor vill du förmedla?
  • Vem vänder du dig till? Vem berättar du för? Vad är tanken bakom din text eller berättelse? Vad är syftet?

Relationer & publik

Det du gör och det dina följare och din publik upplever är en viktig del av relationsbyggandet. Skriv ner kort på vilket sätt du bygger relationer i mötet med dina följare och din publik. 

  • Vilka upplevelser ger du till din publik? 
  • Hur kan du förstärka dessa upplevelser? 
  • Hur motiverar du din publik att fortsätta följa och välja dig? 
  • Hur ger du din publik mervärde? 
  • Hur får du din publik att bli sedd, förstådd och tilltalad?

Du bygger din relation med dina följare och din publik förutom genom det innehåll och de upplevelser du skapar även genom konversation, dialog och utbyte. Om du vill skapa en långvarig relation till dina följare och din publik, tänk på att tilltala dem, lyssna på dem, se dem, aktivera dem och visa dem uppskattning:

  • bjud in till konversation, t.ex. be dina följare, din publik att dela med sig av erfarenheter och upplevelser
  • ställ frågor till dina följare och din publik
  • uppmana till att agera (call for actions), t.ex. gilla dina inlägg eller lämna en tanke i kommentarsfältet
  • var aktiv och svara på direkta meddelanden och e-post.

Kom ihåg att publicera inlägg kontinuerligt, gilla, kommentera och följ andra för att boosta din synlighet. Att kommentera konstruktivt, att ställa frågor och visa ditt intresse för andra uppmuntrar till interaktion som i sin tur kan leda till nya kontakter med personer som också uppskattar ditt arbete.

Här kan du ladda ner pdf med plats att fylla i svaren till uppgifterna